Teacher Training 2019: „Storytelling” w Edynburgu

W dniach 5-9 sierpnia 2019 r. brałyśmy udział w kursie “Teacher Training 2019: Storytelling” (Professional Development for Teachers) zorganizowanym przez Edinburgh School of English. Kurs został dofinansowany ze środków programu Erasmus+ w ramach Staff Mobility for Training oraz JCJ. Podczas tygodniowego pobytu w Edynburgu miałyśmy okazję doświadczyć “zanurzenia” w języku i kulturze języka angielskiego, którego nauczamy, mając codzienny kontakt z native-speakers/rodzimymi użytkownikami tego języka.
 Ponieważ pracujemy na kierunkach humanistycznych temat kursu był dla nas niezwykle interesujący. Zajęcia prowadził Tim Porteus, znany i ceniony szkocki pisarz, nauczyciel oraz storyteller (baśniarz). Przez pięć dni korzystałyśmy z jego doświadczenia w kameralnej, 10-cio osobowej grupie nauczycieli języka angielskiego z różnych krajów Europy (Finlandia, Włochy, Sycylia, Polska, Grecja, Czechy, Niemcy, Ukraina). Była to doskonała okazja do nawiązania kontaktów i wymiany dobrych praktyk nauczycielskich.
Po codziennych zajęciach uczestniczyłyśmy w programie kulturalnym przygotowanym przez szkołę językową dla uczestników kursu. Naszym udziałem był m.in. spacer po centrum miasta, zwiedzanie zamku, zdobycie Arthur’s Seat, wizyta w Ogrodzie Botanicznym oraz wycieczka na Cramond Island. Pobyt dodatkowo uatrakcyjniał słynny, odbywający się w sierpniu Międzynarodowy Festiwal w Edynburgu, obejmujący festiwal teatrów ulicznych, The Royal Edinburgh Military Tatoo i The Fringe Festival. W ramach tego ostatniego wysłuchałyśmy opowieści pt. “Wee Seals & Selkies” w wykonaniu storyteller Janis Mackay, a więc wydarzenie było ściśle związane z tematem naszego kursu. Przez cały tydzień miasto tętniło życiem kulturalnym, a spektakle i przedstawienia można było oglądać co krok. Byłyśmy zakwaterowane u rodzin szkockich co stanowiło naturalne przedłużenie naszego doświadczenia edukacyjnego.
Storytelling jest metodą nauczania, którą da się stosować w klasie na każdym poziomie nauczania, a jej atrakcyjność może przynosić zaskakujące rezultaty. Można ją zaadoptować do nauczania elementów specjalistycznych na różnych kierunkach studiów.

Irena Raźny i Maria Talaczyńska