E-Kongres PASE „Communication first!”

9 maja 2020 r. odbył się e-Kongres Polskiego Stowarzyszeni na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych (PASE). W tym roku został przeniesiony do rzeczywistości wirtualnej. Czy było warto poświęcić majową sobotę na siedzenie przed ekranem laptopa teraz, kiedy i tak tyle czasu spędzamy właśnie tak, prowadząc zajęcia zdalne? Myślę, że było warto. Trzeba przyznać, że organizatorzy zaprosili spore grono interesujących prelegentów z wielu dziedzin – w tym, m.in. edukacji językowej, zarządzania, psychologii biznesu, rozwoju zawodowego nauczycieli i nowoczesnych technologii. Zdalne uczestnictwo pozwalało łatwo przenosić się między „pokojami wirtualnymi”, w których równolegle odbywały się sesje i muszę przyznać, że organizatorzy zadbali o czytelny i szybki dostęp do informacji o tematyce poszczególnych sesji i łatwość nawigacji między „wirtualnymi pokojami”. Dodatkowo, oprócz możliwości uczestniczenia w sesjach „na żywo”, uczestnicy otrzymali 30-dniowy dostęp do nagrań z tych sesji, których nie udało się zobaczyć „w czasie rzeczywistym”, co przy tej liczbie sesji było znakomitym pomysłem ze strony organizatorów.

Gościem specjalnym e-Kongresu był Profesor Andrzej Blikle, który przedstawił nam nową, coraz bardziej popularną koncepcję organizowania pracy zespołowej. Organizacje, które potrafią ją wdrożyć, osiągają ogromne sukcesy. Są to tak zwane organizacje „turkusowe”, które można przeciwstawić bardziej sztywnym i zhierarchizowanym, tradycyjnym organizacjom. W Polsce takich firm może być już około 1,000 – 2,000 i zaczynają pojawiać się również szkoły „turkusowe”. Zainteresowanych odsyłam na stronę internetową Profesora i do jego książki, Doktryna Jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji, dostępnej w domenie publicznej.

Bardzo ciekawy i wartościowy wykład wygłosiła pani Profesor Alicja Gałązka, zwracając naszą uwagę na potrzebę uważności w monologu wewnętrznym. Prelegentka podzieliła się również praktycznymi technikami, które mogą ograniczyć destrukcyjny wpływ negatywnego monologu wewnętrznego na nasz potencjał zawodowy i osobisty.

Interesujący był również wykład dr Wojciecha Glaca, pasjonata neurobiologii, o tym jak skutecznie komunikować się z mózgiem ucznia czy studenta. Myślę, że wiele z przedstawionych w tym wykładzie informacji bez wątpienia ma bezpośrednie przełożenie na to, w jaki sposób prowadzić zajęcia, zarówno online jak i w sali zajęciowej.  Równie praktyczne było wystąpienie pani Iwony Bobrowskiej-Budny, trenerki biznesu, o efektywnej komunikacji w zespole wirtualnym, dotyczące tego jak organizować pracę zdalną indywidualną i zespołową, unikać pułapek i właściwie komunikować się online.

Wreszcie, w obszarze nowoczesnych technologii, warto odnotować pojawienie się na naszym rynku polskiej firmy, która proponuje wspomaganie nauki słownictwa w oparciu o znaną zasadę spaced repetition – ale dostosowaną do potrzeb indywidualnego ucznia czy studenta dzięki zastosowaniu technologii nauczania maszynowego (machine learning).

Przedstawiałam tylko kilka, przykładowych tematów wystąpień – jak widać, tematyka wykładów i prelekcji była bardzo szeroka i właściwie każdy mógł znaleźć coś inspirującego. Zresztą, od wielu lat, majowe kongresy Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych mają taką właśnie, bardzo szeroką formułę i tegoroczny e-Kongres doskonale w nią się wpisuje.

Monika Sobejko