29th ELT Professional Development Event: IATEFL ONLINE MEET-UP 2020

W dniach 18-19 września br. miałam okazję uczestniczyć w wirtualnych spotkaniach zorganizowanych przez IATEFL w ramach IATEFL ONLINE MEET-UP 2020. Wydarzenie zastąpiło międzynarodową konferencję, która zwykle odbywa się o tej porze. Tym razem gospodarzem konferencji (czy ‘meet-upu’) było Centrum Językowe Politechniki Łódzkiej. 

Spotkania podzielone były na sesje plenarne z udziałem większej liczby uczestników i bardziej kameralne, maksymalnie 30-osobowe warsztaty. Te ostatnie były prowadzone na popularnej platformie Zoom. Ponadto uczestnicy otrzymali dostęp do nagrań z tych sesji, w których nie mogli wziąć udziału na żywo. Technicznie, wszystko przebiegało na ogół dosyć sprawnie i układ „pokoi”, w których odbywały się sesje był bardzo przejrzysty, a streszczenia sesji i notki biograficzne łatwo dostępne na stronie wydarzenia. Widać było, że od strony technicznej organizatorzy dobrze wszystko przemyśleli. 

Oprócz znanych autorów podręczników i wydawców, praktycznie corocznie odwiedzających doroczną konferencję IATEFL w Polsce, pojawiły się nowe nazwiska. Pierwszy raz w konferencji wzięła udział dr Ildiko Porter-Szucs z Eastern Michigan University, która w piątek zaprezentowała ciekawie przygotowaną sesję poświęconą różnym narzędziom internetowym, mogącym posłużyć ocenianiu uczniów i studentów, a w sobotę – aktywnościom pomagającym rozwijać płynność mówienia. 

Interesujący warsztat poprowadził dr John Speller z Politechniki w Łodzi, dotyczący tworzenia podręczników akademickich na licencji Creative Commons.

Osobiście dla mnie, najciekawsza była prezentacja Petera Watkinsa, badacza zajmującego się kształceniem nauczycieli, rozwijaniem materiałów do nauki języka obcego i, przede wszystkim, umiejętnością czytania. Tym razem, Peter Watkins, mówił między innymi, o różnicach między czytaniem ‘na ekranie’ (online) i na papierze (paper-based) i proponował aktywności, które mogą pomóc naszym studentom w rozwijaniu umiejętności czytania online. 

Reasumując, sporo sesji dotyczyło różnych aspektów nauki zdalnej i temu co będzie po tym jak „wrócimy do normalności” – prezenterzy sięgali po wypowiedzi studentów i nauczycieli, jaki i po swoje własne doświadczenia i przemyślenia. Mimo, że doceniam wysiłek i starania organizatorów w tym roku, jednak brakowało mi trochę niesamowitego rozmachu i bezpośredniości iateflowskich konferencji organizowanych „na żywo” – i trochę trudno mi było uwierzyć, że od tej krakowskiej, współorganizowanej przez JCJ, minęło już pięć lat.

Link do IATEFL ONLINE MEET-UP 2020

Meet-upowi przyglądała się i swoje refleksje spisała Monika Sobejko