Lektoraty – komponent akademicki (study skills)
Nauczanie kompetencji językowych i ogólnych – pozajęzykowych przydatnych osobom uczącym się w życiu zawodowym, akademickim czy naukowym jest ważnym elementem lektoratów w JCJ, zwłaszcza tych kursów, które prowadzone są na poziomie określonym przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ 2003) jako poziom samodzielności i poziom biegłości. Nauczanie komponentu akademickiego, tzn. nauczanie umiejętności, technik i strategii, które można wykorzystać przy czytaniu, pisaniu, słuchaniu i mówieniu w języku obcym w kontekście zawodowym, akademickim i naukowym odbywa zgodnie z zasadami określonymi w curriculum JCJ. W szczególności należy podkreślić:
- nauczanie ukierunkowane na studenta
- nauczanie dostosowane, m.in. przez treści, do specjalizacji osób uczących się
- nauczanie wspierające samodzielną pracę studentów
- nauczanie nastawione na działanie w języku obcym
Cele nauczania komponentu akademickiego są zgodne z celami nauczania języków obcych określonymi w programach ramowych JCJ. Należą do nich m.in.:
- rozwój kompetencji językowych użytecznych w procesie studiowania w języku innym niż język ojczysty (w tym studiowania na uczelniach zagranicznych)
- rozwój kompetencji przydatnych osobom uczącym się w przyszłym życiu zawodowym oraz naukowym
- rozwój wrażliwości na różnice kulturowe
- rozwój umiejętności samooceny oraz samokształcenia
- rozwój umiejętności potrzebnych do korzystania z oryginalnych tekstów źródłowych oraz mediów obcojęzycznych
- rozwój umiejętności użytecznych w pisaniu prac dyplomowych i naukowych
- rozwój umiejętności użytecznych w efektywnym kontaktowaniu się ze środowiskiem akademickim oraz zawodowym
Realizacja takich celów powinna przyczynić się do rozwoju kompetencji ogólnych i kompetencji językowych w języku nauczanym w zakresie:
- czytania ze zrozumieniem i przetwarzania tekstów akademickich
- pisania form akademickich, np.: esej, streszczenie, abstrakt, rozprawka, raport
- udziału w dyskusjach
- przedstawiania materiału fachowego z własnej dziedziny w postaci referatu, prezentacji,
w tym prezentacji multimedialnej na seminariach, konferencjach, etc. - sporządzania notatek z wykładów i innych wystąpień
- autoprezentacji oraz prezentacji własnych poglądów
- strategii uczenia się i zdawania egzaminów
- przetwarzania i oceny użyteczności informacji
Nauczanie komponentu akademickiego jest nauczaniem zintegrowanym z nauczaniem komponentu specjalistycznego przez pracę z tekstami typowymi dla konkretnych wydziałów i specjalizacji i ma swoje podstawy w nauczaniu tzw. języka ogólnego. Te komponenty zintegrowane są ze sobą w różnym stopniu w zależności od ogólnego poziomu kompetencji językowych uczących się, ich potrzeb lub rekomendacji Wydziałów. Komponenty te są realizowane przez zintegrowane nauczanie podstawowych sprawności językowych, co z kolei oprócz wcześniej wymienionych czynników, zależy także od nauczanego języka (np. język łaciński) czy profilu kursu (np. kursy tematyczne).
Więcej informacji o komponencie akademickim na lektoratach znajduje się w: