Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Skip banner

Web Content Display Web Content Display

Coaching

Z coachingu warto skorzysta膰, je艣li nasze nastawienie czy podej艣cie nie sprzyja realizacji cel贸w, na kt贸rych nam zale偶y; nie zdajemy sobie sprawy z naszych atut贸w, silnych stron, a je艣li ju偶 je znamy, nie wiemy jak je rozwin膮膰; chcemy lepiej zorganizowa膰 i ukierunkowa膰 nasze dzia艂ania.

W realiach szkolnictwa wy偶szego coaching jest wypr贸bowanym narz臋dziem wspieraj膮cym na wielu uczelniach europejskich i ameryka艅skich, integraln膮 cz臋艣ci膮 rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich, pracownik贸w administracyjnych oraz student贸w, g艂贸wnie na kierunkach zwi膮zanych z biznesem, psychologi膮, mediami oraz sportem, dzia艂aj膮c膮 r贸wnolegle do kurs贸w, przedmiot贸w i szkole艅 kompetencyjnych, ale cz臋sto o wiele skuteczniejsz膮, poniewa偶 jest dok艂adnie dostosowany do indywidualnych potrzeb danej osoby i sytuacji, w kt贸rej si臋 ona znajduje.  

Sesje coachingowe maj膮 charakter nieodp艂atnych spotka艅. Informacji udziela mgr Irena Szpuler-Dirak, wyk艂adowca j臋zyka niemieckiego w Jagiello艅skim Centrum J臋zykowym, coach i trener rozwoju osobistego i zawodowego.

Coaching to powszechnie stosowane narz臋dzie ze 艣wiata biznesu. Jest nim rozwijaj膮ca si臋 relacja zawodowa, kt贸ra pomaga osi膮ga膰 nadzwyczajne wyniki w 偶yciu prywatnym, karierze, w firmach lub organizacjach. Proces coachingu umo偶liwia pog艂臋bianie wiedzy, osi膮ganie lepszych wynik贸w i popraw臋 jako艣ci 偶ycia鈥 (Definicja coachingu wed艂ug International Coaching Federation).

Upraszczaj膮c mo偶na powiedzie膰, 偶e coaching pomaga odkrywa膰 potencja艂 i wspiera膰 rozw贸j cz艂owieka. Coach (dotychczas nie wymy艣lono polskiego odpowiednika nazwy tego zawodu) towarzyszy klientowi, kt贸ry zg艂osi艂 si臋 do coacha z problemem, b膮d藕 ch臋ci膮 rozwoju, w poszukiwaniu spe艂nienia i 偶ycia pe艂ni膮 偶ycia lub zwi臋kszania potencja艂u zawodowego. Robert Olender, coach biznesu i transformacji zawodowej powo艂uje si臋 na angielski 藕r贸d艂os艂贸w coachingu jako o naprowadzaniu na rozwi膮zanie, ale w taki spos贸b, 偶e to klient sam odkrywa najlepsze dla siebie rozwi膮zanie. Coach nie zna wcze艣niej tego rozwi膮zania, unikalnego dla ka偶dej osoby. 

W realiach szkolnictwa wy偶szego coaching jest wypr贸bowanym narz臋dziem wspieraj膮cym na wielu uczelniach europejskich i ameryka艅skich, integraln膮 cz臋艣ci膮 rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich, pracownik贸w administracyjnych oraz student贸w, (g艂贸wnie na kierunkach zwi膮zanych z biznesem, psychologi膮, mediami oraz sportem), dzia艂aj膮c膮 r贸wnolegle do kurs贸w, przedmiot贸w i szkole艅 kompetencyjnych, ale cz臋sto o wiele skuteczniejsz膮, poniewa偶 jest dok艂adnie dostosowany do indywidualnych potrzeb danej osoby i sytuacji, w kt贸rej si臋 ona znajduje. Zwyk艂emu cz艂owiekowi coaching potrzebny jest do tego, aby przezwyci臋偶y膰 w sobie ograniczenia, kt贸re towarzysz膮 nam w r贸偶nych sytuacjach i problemach 偶yciowych a postronny postronny i zawsze zwi膮zany klauzul膮 poufno艣ci coach cz臋sto widzi bezradno艣膰 swojego klienta i w艂a艣nie przez sw膮 bezstronno艣膰 i zmian臋 perspektywy pomaga w wyj艣ciu z problemu i samodzielnego znalezienia rozwi膮zania najlepszego dla tej konkretnej osoby), wspiera motywacj臋 i pomaga osi膮gn膮膰 cel na kt贸rym nam zale偶y, inspiruje podnoszenie poziomu wiedzy, umiej臋tno艣ci czy zaufania do samego siebie. Z coachingu warto skorzysta膰, je艣li: 

  • nasze nastawienie czy podej艣cie nie sprzyja realizacji cel贸w, na kt贸rych nam zale偶y; 
  • nie zdajemy sobie sprawy z naszych atut贸w, silnych stron, a je艣li ju偶 je znamy, nie wiemy jak je rozwin膮膰; 
  • chcemy samodzielnie kierowa膰 w艂asnym 偶yciem i znale藕膰 pomys艂 na siebie; 
  • chcemy lepiej zorganizowa膰 i ukierunkowa膰 nasze dzia艂ania; 
  • odczuwamy brak r贸wnowagi w naszym 偶yciu osobistym i zawodowym; 
  • mamy problem w nawi膮zywaniu lub utrzymywaniu relacji osobistych; 
  • potrzebujemy wsparcia, akceptacji i podniesienia motywacji w naszym 偶yciu i dzia艂aniach; 
  • chcemy zmieni膰 swoje 偶ycie i nada膰 mu inny, lepszy i bardziej satysfakcjonuj膮cy wymiar. 

Efekty coachingu wynikaj膮 zawsze z naszych osobistych cel贸w. Relacja w coachingu jest oparta na partnerstwie, co czyni j膮 zupe艂nie r贸偶n膮 od tych spotykanych w miejscu pracy czy nauki i coach wyst臋puje tu w roli przyjaciela, kt贸ry zaprasza drug膮 osob臋 do tzw. 鈥炁泈iata mo偶liwo艣ci鈥. Paulina Barna艣, d艂ugoletni coach i trener coachingu ACC ICF m贸wi膮c o wra偶eniach z pracy z klientami zwraca uwag臋 na 藕r贸d艂o satysfakcji w pracy coacha, 鈥瀟o moment, kiedy widzi, 偶e klient u艣wiadomi艂 sobie co艣 wa偶nego dla siebie i ta 艣wiadomo艣膰 spowodowa艂a, 偶e problem, z jakim si臋 boryka nie jest ju偶 tak wielki. To tak, jakby rozmowa nabiera艂a mocy, pojawiaj膮 si臋 pomys艂y a potem dzia艂ania. To wida膰 w oczach klienta, w jego postawie, w tym, co m贸wi, jakby stawa艂 si臋 l偶ejszy, bardziej wierzy艂 w swoje mo偶liwo艣ci. To wielka rado艣膰 dla coacha obserwowa膰 tak膮 przemian臋 u klienta". 艢wiat biznesu ju偶 dawno odkry艂 pozytywne dzia艂anie tego narz臋dzia rozwojowego. Wed艂ug bada艅 International Coaching Federation z roku 2012 dotycz膮cych efekt贸w zatrudnienia coach贸w w organizacjach stwierdzono, i偶 coaching wspiera:

  • bardziej 艣wiadome i stabilne 偶ycie; 
  • lepsze wyznaczanie cel贸w; 
  • ni偶szy poziom stresu; 
  • zwi臋kszenie pewno艣ci siebie; 
  • popraw臋 jako艣ci 偶ycia; 
  • podnoszenie umiej臋tno艣ci komunikacyjnych; 
  • zwi臋kszenie skuteczno艣ci realizowanych projekt贸w; 
  • popraw臋 relacji ze wsp贸艂pracownikami. 

Monika Zieniuk, coach ICC, wyk艂adowca akademicki odpowiadaj膮c na to pytanie twierdzi jednoznacznie, 偶e coaching 鈥瀖o偶e da膰 to, czego osoba w danej chwili potrzebuje. Korzy艣ci mo偶na zdefiniowa膰 na tyle sposob贸w, ile intencji, poniewa偶 jest to kwestia indywidualna. Je艣li celem jest sprostanie jakim艣 wyzwaniom, u艂o偶enie indywidualnego stylu funkcjonowania, oszacowanie w艂asnego potencja艂u i wybranie kierunk贸w rozwoju; je艣li coaching mia艂by by膰 sposobem na znalezienie balansu pomi臋dzy 偶yciem prywatnym i zawodowym to takie w艂a艣nie b臋d膮 korzy艣ci. Zyski wynikaj膮ce z coachingu s膮 zawsze pochodn膮 dobrze okre艣lonych cel贸w.鈥 

Czas pojedynczego spotkania i ca艂ego procesu jest dostosowany do indywidualnych potrzeb danej osoby i tempa pracy. Typowa sesja trwa ok. 60-90 minut, a ca艂y proces 6-8 sesji. Istotne jest, aby przerwy mi臋dzy sesjami by艂y nie mniejsze, ni偶 oko艂o 2-6 tygodni, bo w czasie mi臋dzy spotkaniami dokonuj膮 si臋 w艂a艣nie dzia艂ania i zmiany, kt贸re s膮 przedmiotem naszych stara艅 i stawianych cel贸w w coachingu. Wa偶na jest systematyczno艣膰 i konsekwencja w realizacji przyj臋tego harmonogramu. Ponadto czas trwania wsp贸艂pracy powinien by膰 jasno okre艣lony. Takie nastawienie motywuje, wspiera zaanga偶owanie obu stron i sprzyja mierzeniu post臋p贸w w pracy oraz oczywi艣cie 艣wi臋towanie udanych dzia艂a艅 i sukces贸w. 鈥濩oaching jest procesem poznawczym, kt贸ry dostarcza wiedzy o w艂asnym rozwoju i mo偶liwo艣ciach osoby pracuj膮cej z coachem, okre艣lony czas ma wspiera膰 ten proces.鈥

Pytania, kt贸re podczas sesji dostaje klient, s膮 przede wszystkim proste w swojej konstrukcji, tre艣ciowo dopasowane do kontekstu wcze艣niejszych wypowiedzi oraz inspiruj膮ce i dociekliwe. Ponadto zach臋caj膮 do przemy艣le艅 oraz pomagaj膮 w poszukiwaniu w艂asnych zasob贸w potrzebnych do znalezienia rozwi膮za艅. Nie ma jednej wzorcowej listy takich pyta艅, warto jednak pami臋ta膰, 偶e pytania coachingowe s膮 bardzo efektywne w zastosowaniu. Dzi臋ki nim osoba rozmawiaj膮ca z coachem mo偶e (niczym w lustrze) przyjrze膰 si臋 swojej sytuacji oraz zastanowi膰 nad mo偶liwo艣ciami i drogami prowadz膮cymi do realizacji w艂asnych cel贸w.  

Zdaniem Moniki Zieniuk 鈥瀘bawy i potrzeba specjalnego przygotowania s膮 zawsze kwesti膮 indywidualn膮. Obawy s膮 naturalne i dotycz膮 r贸偶nych kwestii oraz obszar贸w dzia艂ania. Miewa je ka偶dy, zar贸wno klient jak i nawet bardzo do艣wiadczony coach. Oczywi艣cie praktyka czyni mistrza, ale poniewa偶 przebiegu sesji nie mo偶na z g贸ry zaplanowa膰, dlatego ta niepewno艣膰 zawsze nam towarzyszy. Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e to klient jest w coachingu pierwszym i g艂贸wnym ogniwem odpowiedzialnym za sukces, poniewa偶 to klientowi powinno bardziej zale偶e膰 na osi膮gni臋ciu w艂asnego celu (zakontraktowanego w umowie). Coach ma z kolei obowi膮zek do艂o偶y膰 wszelkich stara艅, aby ten cel zosta艂 osi膮gni臋ty. Cz臋艣ci膮 sk艂adow膮 postawy coacha jest przygotowanie merytoryczne i sta艂e podnoszenie swoich kompetencji. Szczeg贸lnie chc臋 podkre艣li膰, 偶e obustronne zaanga偶owanie eliminuje w obawy, co w po艂膮czeniu z profesjonalnym podej艣ciem uczestnik贸w tego procesu sprawia, 偶e sukces jest na wyci膮gni臋cie r臋ki.鈥

鈥濩oaching nie jest remedium na wszystkie wyzwania tego 艣wiata, ale z ca艂膮 pewno艣ci膮 jest pomocny w wielu przypadkach. Kluczem do sukcesu jest dobrze okre艣lony cel oraz precyzyjny plan dzia艂ania umo偶liwiaj膮cy jego osi膮gni臋cie - w efekcie coaching czasem przypomina "mentalny" biznesplan. Ka偶dy z zawartych w pytaniu przyk艂ad贸w mo偶e by膰 z powodzeniem celem coachingowym, je艣li jest czym艣 wa偶nym w naszym 偶yciu. Zwykle coaching wyp艂ywa z jakie艣 potrzeby i je艣li jest po艂膮czony z zaanga偶owaniem, to ju偶 po艂owa sukcesu.鈥 Z coachingu w Jagiello艅skim Centrum J臋zykowym UJ skorzystali ju偶 studenci i doktoranci, kt贸rzy ch臋tnie dziel膮 si臋 swoimi wra偶eniami: 

  • 鈥濻esja coachingowa, w kt贸rej wzi臋艂am udzia艂 na pocz膮tku lutego, mia艂a pom贸c w osi膮gni臋ciu celu, jakim by艂a realizacja pracy magisterskiej przed terminem oraz rozpocz臋cie studi贸w doktoranckich za granic膮. Podczas godzinnej sesji d膮偶y艂y艣my do jasnego sprecyzowania celu oraz ustalenia 艣cie偶ki post臋powania aby go osi膮gn膮膰. W moim przypadku bardzo pomocne okaza艂o si臋 u艣wiadomienie sobie realnych korzy艣ci p艂yn膮cych z osi膮gni臋cia celu, a tak偶e mo偶liwych, niekorzystnych skutk贸w, gdyby nie zosta艂 on osi膮gni臋ty. Prze艂omowym momentem sesji by艂o u艣wiadomienie sobie, 偶e obawy, kt贸re blokowa艂y podj臋cie konstruktywnych dzia艂a艅, s膮 tak naprawd臋 irracjonalne oraz 偶e nie gro偶膮 偶adnymi powa偶niejszymi konsekwencjami, podczas gdy efekty braku dzia艂a艅 mog膮 by膰 daleko id膮ce i do艣膰 przykre w skutkach. Udzia艂 w sesji pom贸g艂 mi zrealizowa膰 zamierzony cel w zaledwie 3 miesi膮ce, a pierwsze dzia艂ania w kierunku jego realizacji podj臋te zosta艂y jeszcze tego samego dnia.鈥 Ewa Oprzeska, magister Biotechnologii UJ  
  • 鈥濻艂owo coaching powiedzia艂o mi bardzo niewiele, gdy spotka艂em si臋 z nim po raz pierwszy. Kojarzy艂o mi si臋 chyba, o ile dobrze pami臋tam, z jakimi艣 nowymi, zachodnimi, rewolucyjnymi metodami zarz膮dzania w biznesie, kt贸re sprawi膮, 偶e Twoja firma rozkwitnie, a Twoje kontakty z pracownikami stan膮 si臋 tw贸rcze i wydajne jak nigdy dot膮d. No wi臋c mo偶e z pocz膮tku by艂em troch臋 sceptyczny. Osoba prowadz膮ca spotkanie coachingowe, na kt贸re si臋 zdecydowa艂em, ju偶 na pocz膮tku zaznaczy艂a, 偶e cho膰 鈥瀋oaching鈥 polega w zasadzie wy艂膮cznie na rozmowie, to nie ma on nic wsp贸lnego z sesj膮 u psychoterapeuty, czy spowiedzi膮. Po uzyskaniu takiego zapewnienia wcale nie by艂em uspokojony. Wr臋cz przeciwnie: teraz to ju偶 zupe艂nie nie mia艂em poj臋cia, o co w takim razie chodzi. Czym ostatecznie okaza艂 si臋 dla mnie coaching? My艣l臋, 偶e ta metoda ma kilka fantastycznych stron, po pierwsze, pomaga uczestnikowi ubra膰 w s艂owa wszystkie swoje emocje, trudno艣ci, k艂opoty, troski, plany czy marzenia, daje okazje wypowiedzie膰 je na g艂os. To, 偶e dzieje si臋 to w obecno艣ci innej osoby jest r贸wnie wa偶ne – cz艂owiek zawsze rozwija si臋 przez relacj臋 z drugim cz艂owiekiem, i przez pryzmat drugiej osoby postrzega samego siebie. Cenne jest to, 偶e zadaniem prowadz膮cego sesj臋 鈥瀋oachingow膮鈥 NIE JEST wcale udzielanie z艂otych rad! Coach tak naprawd臋, jak mi si臋 wydaje, przede wszystkim uwa偶nie s艂ucha oraz pomaga uczestnikowi prowadzi膰 swoje my艣li w spos贸b celowy, szczery i owocny. Poza tym to w艂a艣nie coach pilnuje tego, aby po ka偶dym spotkaniu uczestnik wyszed艂 z jakim艣 KONKRETNYM, a nie dalekim i bardzo abstrakcyjnym PLANEM DZIA艁ANIA. To bardzo, bardzo wa偶ne, bo to w艂a艣nie dzi臋ki tej cesze, coaching mo偶e naprawd臋 dzia艂a膰! Podczas mojej sesji, niezwykle spodoba艂o mi si臋, gdy prowadz膮ca spotkanie poprosi艂a mnie o skojarzenie moich zamiar贸w z jakim艣 bardzo konkretnym obrazem, zapachem, widokiem. Nie chodzi艂o tu o wyobra偶enie sobie tego planu, ale o pierwsze, swobodne skojarzenie. Nie zdradz臋 o jakie marzenie mi wtedy chodzi艂o, ale widok o艣wietlonego, przestronnego pokoju i zapach porannej kawy, jakie uformowa艂y si臋 w mojej wyobra藕ni, by艂y dla mnie niezwykle mobilizuj膮ce, aby zrobi膰 wszystko, co w mojej mocy, by to marzenie spe艂ni膰!鈥 Wojtek Baran V rok, Dziennikarstwo i Komunikacja spo艂eczna, UJ 
  • 鈥濳iedy s艂ysza艂em s艂owo coaching, pierwsze co przychodzi艂o mi na my艣l, to… osoba Hannu Lepist枚, ostatniego trenera Adama Ma艂ysza. Coach, czyli trener, jest bardzo wa偶ny dla zawodnika. To on, w r贸wnym (a mo偶e nawet wi臋kszym) stopniu jak talent czy up贸r potrafi zbudowa膰 Wielkiego Mistrza. Albo wyci膮gn膮膰 go na szczyt, kiedy ten si臋gn膮艂 dna. I w艂a艣nie z takim skojarzeniem szed艂em na pierwsz膮 sesj臋 coachingow膮 u pani Ireny Szpuler-Dirak – 偶e to b臋dzie wskazanie palcem – 鈥榯u i tu to masz zrobi膰鈥. Problemem, kt贸rym chcia艂em si臋 podzieli膰, by艂y k艂opoty z pisaniem pracy licencjackiej. Nale偶臋 do tej wi臋kszo艣ci student贸w, kt贸ra nie s艂ynie z systematyczno艣ci i ka偶da pr贸ba jej wprowadzenia ko艅czy si臋 niczym. Dlatego chcia艂em znale藕膰 odpowied藕 na pytanie, 偶e tak tu sparafrazuj臋 鈥榢lasyka鈥 Ferdynanda Kiepskiego: jak to zrobi膰, by prac臋 napisa膰, ale nie musie膰 by膰 ca艂kiem systematycznym. Pro艣ciej – jak pogodzi膰 ten obowi膮zek ze swoim charakterem. Ju偶 na pocz膮tku pierwszej sesji okaza艂o si臋, 偶e to nie b臋dzie taka zwyk艂a 鈥榦dprawa trenerska鈥. Wszystko opiera si臋 przede wszystkim na dialogu, a dok艂adnie – na pytaniach. S膮 to zwykle pytania neutralne, takie, kt贸re mo偶na zada膰 w ka偶dej sytuacji. Ale w艂a艣nie zadane zmuszaj膮 do my艣lenia. I do dawania odpowiedzi, kt贸re… potrafi膮 zaskoczy膰. Podczas sesji coachingowej to osoba, kt贸ra szuka rady, sama sobie j膮 daje (coach tylko wskazuje 艣cie偶k臋 pytaniami). To cz艂owiek sam dochodzi do tego, jaka jest poprawna odpowied藕 i co jest najw艂a艣ciwsze w tej sytuacji. Oczywi艣cie, wcze艣niej takie rzeczy potrafi膮 przelecie膰 przez my艣l, jak cz艂owiek rozmy艣la nad k艂opotem. Ale wypowiedzenie tych rozwi膮za艅, przed coachem, sprawia, 偶e s艂owo nabiera warto艣ci materialnej. Staje si臋 konkretem, a nie ulotn膮 rzecz膮. O wiele 艂atwiej wprowadzi膰 w czyn my艣l, kt贸ra idzie za tym s艂owem. I to jest w艂a艣nie w tym wszystkim niesamowite. W moim przypadku wiele rozwi膮za艅 powsta艂o w ten spos贸b. Wspomn臋 tu o jednym: mia艂em problemy z pisaniem pracy we w艂a艣ciwej kolejno艣ci – znaczy rozdzia艂 pierwszy, drugi, itd. W tych pocz膮tkowych rozdzia艂ach przera偶a艂y mnie terminy naukowe oraz nuda, jaka wieje w tych obszarach. Podczas jednej z sesji, kierowany pytaniami pani Ireny, doszed艂em do tego, 偶e mog臋 zacz膮膰 to pisa膰 od ko艅ca – czyli rozdzia艂u numer 3 (w za艂o偶eniu bardziej ciekawego). I to da艂o efekt, sprawdzi艂o si臋. M贸g艂bym jeszcze da膰 wiele innych przyk艂ad贸w, ale napisz臋 kr贸tko i tre艣ciwie – w coachingu si艂a, w coachingu przysz艂o艣膰. To proste narz臋dzie mo偶na zastosowa膰 do rozwi膮zania ka偶dego problemu. Niezale偶nie czy w kszta艂ceniu, biznesie czy 偶yciu prywatnym. Polecam coaching i 偶ycz臋 pani Irenie wielu sukces贸w jako coach鈥. Tomasz Skupie艅, V rok SUM, Dziennikarstwo i Komunikacja Spo艂eczna, Stosunki Mi臋dzynarodowe UJ 

Autorka tekstu:

  • mgr Irena Szpuler-Dirak, wyk艂adowca je台zyka niemieckiego w Jagiello艅skim Centrum J臋zykowym, coach i trener rozwoju osobistego i zawodowego

Cytaty w tek艣cie:

  • W artykule wykorzystano niepublikowane dotychczas wypowiedzi specjalisto虂w z dziedziny coachingu i trenerstwa; Pauliny Barnas虂 (ACC ICF coacha i trenera coachingu), Roberta Olender (trenera biznesu i coacha, specjalizujacego sie台 z zarza台dzaniu zmiana台 biznesowa台 i transformacji temu towarzysza台cej. Absolwent szko艂y coachingu wed艂ug metodologii Co-Active Coaching), Moniki Zieniuk (coacha ICC, praktyka z wieloletnim dos虂wiadczeniem biznesowym i HR-owym, trenera, doradcy zawodowego, wyk艂adowcy akademickiego).
  • W artykule wykorzystano opinie os贸b uczestniczacych w sesjach coachingowych za ich zgod膮: mgr inz虈. Ewy Oprzeskiej, Wojciecha Barana, Tomasza Skupienia.

Bibliografia:

Web Content Display Web Content Display